Kierunek - Pedagogika
Realizacja projektu
Łącznie udział w projekcie bierze 61 Studentów SAN, w tym: 40 osób w certyfikowanym szkoleniu pn. „Edukator profilaktyki uzależnień” i 21 osób w certyfikowanym szkoleniu pn.”Kurs trenerski”
W ramach szkolenia „Edukator profilaktyki uzależnień” zajęcia są realizowane w 4 grupach i zrealizowano 146 godz. zajęć. Podczas szkolenia studenci pogłębili swoją wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.
W ramach szkolenia „Kurs trenerski” zajęcia są realizowane w 2 grupach i zrealizowano 65 godzin zajęć. W trakcie szkolenia studenci nabywają wiedzę jak budować relacje interpersonalne dostosowując język, sposób komunikacji werbalnej, niewerbalnej w jaki sposób radzić sobie ze stresem w relacjach grupowych- trener, jak radzić sobie z konfliktem i emocjami w procesie grupowym stwarzając odpowiednią atmosferę w grupie, jakie narzędzia zastosować dla zdiagnozowania potrzeb rozwojowych oraz jaką zastosować metodologię projektowania zajęć.
Ponadto zostały przeprowadzone konsultacje dla nauczycieli akademickich w ramach dodatkowych warsztatów praktycznych w formie projektowej. Każda z grup szkoleniowych została podzielona na podgrupy , w których prowadzone były konsultacje. Łącznie przeprowadzono 16 godzin konsultacji.
Nawiązano współpracę, podpisano umowy i wyznaczono opiekunów w placówkach, w których odbywają się wizyty studyjne. Do współpracy przystąpiły następujące placówki:
- Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Łękawie
- Szkoła Podstawowa nr 34 im. Leona Kruczkowskiego, ul. Ćwiklińskiej 9, 92-508 Łódź
- Przedszkole miejskie nr 175, ul. Ćwiklińskiej 9, 92-508 Łódź
- Szkoła Podstawowa nr 205 im. Św. Jadwigi Królowej Polski, ul. Dąbrówki 1, 92-413 Łódź
- Szkoła Podstawowa nr 5, ul. 1-go Maja 63, 95 -100 Zgierz
- Miejskie Przedszkole nr 13 im. „Bajkowe Przedszkole”, ul. Słowackiego 8, 95-100 Zgierz
- Szkoła Podstawowa nr 4 im. Marii Skłodowskiej – curie, ul. Jasna 30, 96-100 Skierniewice
- Zespół Szkół Integracyjnych im. Marii Grzegorzewskiej ul. Tetmajera 7, 96 -100 Skierniewice
- Komenda Powiatowa Policji, ul. 1 Maja 7, 97-400 Bełchatów
Studenci zrealizowali 15 wizyt studyjnych po 4 godziny każda, podczas których zostali zapoznani ze strukturą organizacyjną placówki w której wizyta się odbywała jej profilem działalności, obowiązująca dokumentacją, zidentyfikowali problemy edukacyjne jakie występują w w/w instytucjach i ustalili tematy projektów do realizacji w grupach projektowych.
Studentom kierunku PEDAGOGIKA oferujemy:
- Przygotowanie przy pomocy doradcy zawodowego indywidualnego bilansu kompetencji, który będzie punktem wyjścia do realizacji planów kariery zawodowej z uwzględnieniem dostosowania własnych kompetencji do zmieniających się wymagań rynku pracy dzięki uczestnictwu we wszystkich oferowanych formach szkoleniowych oraz wskazań do samodzielnego kształcenia w przyszłości (Lifelong learning). Bilanse Kompetencji będą przeprowadzane dwukrotnie: na początku projektu oraz po zakończeniu zaplanowanych szkoleń, warsztatów czy zajęć dodatkowych.
- Certyfikowane szkolenie prowadzące do uzyskania kompetencji zawodowych z zakresu pedagogiki ,,Edukator Profilaktyki Uzależnień i Terapii”. Student pogłębi swoją wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktycznych w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.
- Certyfikowane szkolenie prowadzące do uzyskania kompetencji zawodowych z zakresu pedagogiki ,,Kurs Trenerski”. Student buduje relacje interpersonalne dostosowując język, sposób komunikacji werbalnej, niewerbalnej i sposobu radzenia sobie ze stresem w relacjach grupowych- trener, radzi sobie z konfliktem i emocjami w procesie grupowym stwarzając odpowiednią atmosferę w grupie, stosuje narzędzia diagnozy potrzeb rozwojowych i metodologii projektowania zajęć.
- Certyfikowane szkolenie prowadzące do uzyskania kompetencji zawodowych z zakresu pedagogiki ,,Opiekun osób starszych’’. Student rozpoznaje możliwości i ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikających z rodzaju i stanu niepełnosprawności, rozpoznaje i interpretuje sytuacje społeczne, warunki życia, relacje z rodziną, grupą i środowiskiem lokalnym i wykorzystuje zasoby indywidualne, środowiska rodzinne , instytucjonalnego i lokalnego w pracy z osobą starszą, dobiera metody, techniki, narzędzia i formy działań opiekuńczo-wspierających do sytuacji życiowej, stanu zdrowia, rozpoznanych problemów i potrzeb OS, udziela wsparcia emocjonalnego i aktywizowania OS do samodzielności życiowej w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
- Zajęcia warsztatowe kształtujące kompetencje informatyczne. Studenci podczas warsztatów uzyskują kompetencje informatyczne oraz weryfikują je. Student ma do wyboru dwie tematyki kursów . Pierwszym do wyboru jest kurs ,,Nowoczesne metody pozyskiwania, przetwarzania oraz prezentacji danych i informacji” – wykorzystuje nowe media przetwarzania informacji i danych, w tym Excel; stosuje nowoczesne metody prezentacji danych i informacji; wykorzystuje programy prezentacyjne. Drugim tematem do wyboru jest ,,Komunikacja w sieci” wykorzystuje środowiska wspomagające zarządzenie treściami witryn CMS do wymiany i propagowania informacji na przykładzie środowiska WORDPRESS.
- Wizyty studyjne w pracowniach komputerowych szkół i placówek edukacyjnych i innych instytucjach. Student uczy się identyfikować warunki funkcjonowania pracowni komputerowych w placówkach, rozpoznać rodzaje programów z jakich korzystają nauczyciele informatyki, rozpoznawać dodatkowy sprzęt np. tablice interaktywne i sposób ich użytkowania, dokonać analizy możnych i słabych stron funkcjonowania pracowni komputerowej, zidentyfikować możliwości wykorzystania sprzętu do prowadzenia innowacyjnych zajęć np. nauki programowania oraz zidentyfikować możliwości współpracy z systemami operacyjnymi urządzeń mobilnych uczniów pracujących na systemach Windows, Android, iOS.
- Dodatkowe zajęcia realizowane wspólnie z pracodawcą. Student podwyższa swoją wiedzę i umiejętności w zakresie wykorzystywania multimediów w edukacji. Działanie będzie miało wymiar mentoringu grupowego. Mentorami będą aktywni praktycy szeroko wykorzystujący multimedia w edukacji. Dzięki temu studenci będą potrafili wykorzystywać narzędzia cyfrowe w kształceniu, w tym wykorzystywać cyfrowe programy i aplikacje wspomagające nauczanie oraz dydaktyczne serwisy internetowe oraz rozpoznawać działania podnoszące świadomość w zakresie bezpiecznych metod korzystania z Internetu oraz uwrażliwiające na istniejące zagrożenia.
Warunkiem udziału w projekcie jest:
- posiadanie statusu Studenta Społecznej Akademii Nauk w Łodzi na IV semestrze studiów I-go stopnia oraz II semestrze studiów II-go stopnia na kierunku Pedagogika,
- złożenie niezbędnych dokumentów,
- wysoka motywacja do uczestnictwa w organizowanych formach wsparcia
Selekcja uczestników odbywa się na zasadzie:
- rozmowy kwalifikacyjnej,
- wyników w nauce
- analizy złożonych dokumentów rekrutacyjnych