Nowe kompetencje zawodowe studentów kierunku pedagogika - drogą do sukcesu na rynku pracy

Projekt wspófinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kierunek - Pedagogika

Realizacja projektu


Łącznie udział w projekcie bierze 61 Studentów SAN, w tym:  40 osób w certyfikowanym szkoleniu pn. „Edukator profilaktyki uzależnień” i 21 osób w  certyfikowanym szkoleniu  pn.”Kurs trenerski”

W ramach szkolenia „Edukator profilaktyki uzależnień” zajęcia są realizowane w 4 grupach i zrealizowano 146 godz. zajęć. Podczas szkolenia studenci pogłębili swoją wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne  w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.

W ramach szkolenia „Kurs trenerski”  zajęcia są realizowane w 2 grupach i zrealizowano  65 godzin zajęć. W trakcie szkolenia studenci nabywają  wiedzę jak  budować relacje interpersonalne dostosowując język, sposób komunikacji werbalnej, niewerbalnej w jaki  sposób radzić sobie ze stresem w relacjach grupowych- trener, jak radzić sobie z konfliktem i emocjami w procesie grupowym stwarzając odpowiednią atmosferę w grupie, jakie narzędzia zastosować dla zdiagnozowania  potrzeb rozwojowych oraz jaką zastosować  metodologię projektowania zajęć.
Ponadto zostały przeprowadzone konsultacje dla nauczycieli akademickich w ramach dodatkowych warsztatów praktycznych w formie projektowej. Każda z grup szkoleniowych została podzielona na podgrupy , w których prowadzone były konsultacje. Łącznie przeprowadzono 16 godzin konsultacji.

Nawiązano współpracę, podpisano umowy i wyznaczono opiekunów w placówkach, w których  odbywają się wizyty studyjne.  Do współpracy przystąpiły  następujące placówki:

  1. Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Łękawie
  2. Szkoła Podstawowa nr 34 im. Leona Kruczkowskiego, ul. Ćwiklińskiej 9, 92-508 Łódź
  3. Przedszkole miejskie nr 175, ul. Ćwiklińskiej 9, 92-508 Łódź
  4. Szkoła Podstawowa nr  205 im. Św. Jadwigi Królowej Polski, ul. Dąbrówki 1, 92-413 Łódź
  5. Szkoła Podstawowa nr 5, ul. 1-go Maja 63, 95 -100 Zgierz
  6. Miejskie Przedszkole nr  13 im. „Bajkowe Przedszkole”, ul. Słowackiego 8, 95-100 Zgierz
  7. Szkoła Podstawowa nr 4 im. Marii Skłodowskiej – curie, ul. Jasna 30, 96-100 Skierniewice
  8. Zespół Szkół Integracyjnych im. Marii Grzegorzewskiej ul. Tetmajera 7, 96 -100 Skierniewice
  9. Komenda Powiatowa Policji, ul. 1 Maja 7, 97-400 Bełchatów

Studenci zrealizowali 15 wizyt studyjnych po 4 godziny każda, podczas których zostali zapoznani ze strukturą organizacyjną  placówki w której wizyta się odbywała jej profilem działalności, obowiązująca dokumentacją, zidentyfikowali problemy edukacyjne jakie występują  w w/w instytucjach i ustalili tematy projektów do realizacji w grupach projektowych.


Studentom kierunku PEDAGOGIKA oferujemy:

  • Przygotowanie przy pomocy doradcy zawodowego indywidualnego bilansu kompetencji, który będzie punktem wyjścia do realizacji planów kariery zawodowej z uwzględnieniem dostosowania własnych kompetencji do zmieniających się wymagań rynku pracy dzięki uczestnictwu we wszystkich oferowanych formach szkoleniowych oraz wskazań do samodzielnego kształcenia w przyszłości (Lifelong learning). Bilanse Kompetencji będą przeprowadzane dwukrotnie: na początku projektu oraz po zakończeniu zaplanowanych szkoleń, warsztatów czy zajęć dodatkowych.
  • Certyfikowane szkolenie prowadzące do uzyskania kompetencji zawodowych z zakresu pedagogiki ,,Edukator Profilaktyki Uzależnień i Terapii”.  Student pogłębi swoją wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktycznych  w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.
  • Certyfikowane szkolenie prowadzące do uzyskania kompetencji zawodowych z zakresu pedagogiki ,,Kurs Trenerski”. Student buduje relacje interpersonalne dostosowując język, sposób komunikacji werbalnej, niewerbalnej i sposobu radzenia sobie ze stresem w relacjach grupowych- trener, radzi sobie z konfliktem i emocjami w procesie grupowym stwarzając odpowiednią atmosferę w grupie, stosuje narzędzia diagnozy potrzeb rozwojowych i metodologii projektowania zajęć.
  • Certyfikowane szkolenie prowadzące do uzyskania kompetencji zawodowych z zakresu pedagogiki ,,Opiekun osób starszych’’.  Student rozpoznaje możliwości i ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikających z rodzaju i stanu niepełnosprawności, rozpoznaje i interpretuje sytuacje społeczne, warunki życia, relacje z rodziną, grupą i środowiskiem lokalnym i wykorzystuje zasoby indywidualne, środowiska rodzinne , instytucjonalnego i lokalnego w pracy z osobą starszą, dobiera metody, techniki, narzędzia i formy działań opiekuńczo-wspierających do sytuacji życiowej, stanu zdrowia, rozpoznanych problemów i potrzeb OS, udziela wsparcia emocjonalnego i aktywizowania OS do samodzielności życiowej w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
  • Zajęcia warsztatowe kształtujące kompetencje informatyczne. Studenci podczas warsztatów uzyskują kompetencje informatyczne oraz weryfikują je.  Student ma do wyboru dwie tematyki kursów . Pierwszym do wyboru jest kurs ,,Nowoczesne metody pozyskiwania, przetwarzania oraz prezentacji danych i informacji” – wykorzystuje nowe media przetwarzania informacji i danych, w tym Excel;  stosuje nowoczesne metody prezentacji danych i informacji; wykorzystuje programy prezentacyjne. Drugim tematem do wyboru jest ,,Komunikacja w sieci”   wykorzystuje środowiska wspomagające  zarządzenie  treściami  witryn CMS do  wymiany i propagowania  informacji  na przykładzie środowiska WORDPRESS.
  •  Wizyty studyjne w pracowniach komputerowych szkół i placówek edukacyjnych i innych instytucjach.  Student uczy się identyfikować warunki funkcjonowania pracowni komputerowych w placówkach, rozpoznać rodzaje programów z jakich korzystają nauczyciele informatyki, rozpoznawać dodatkowy sprzęt np. tablice interaktywne i sposób ich użytkowania,  dokonać analizy możnych i słabych stron funkcjonowania pracowni komputerowej, zidentyfikować możliwości wykorzystania sprzętu do prowadzenia innowacyjnych zajęć np. nauki programowania oraz zidentyfikować możliwości współpracy z systemami operacyjnymi urządzeń mobilnych uczniów pracujących na systemach Windows, Android, iOS.
  • Dodatkowe zajęcia realizowane wspólnie z pracodawcą. Student podwyższa swoją wiedzę i umiejętności w zakresie wykorzystywania multimediów w edukacji.  Działanie będzie miało wymiar mentoringu grupowego. Mentorami będą aktywni praktycy szeroko wykorzystujący multimedia w edukacji.  Dzięki temu studenci będą potrafili wykorzystywać narzędzia cyfrowe w kształceniu, w tym wykorzystywać cyfrowe programy i aplikacje wspomagające nauczanie oraz dydaktyczne serwisy internetowe oraz rozpoznawać działania podnoszące świadomość w zakresie bezpiecznych metod korzystania z Internetu oraz uwrażliwiające na istniejące zagrożenia.

 

Warunkiem udziału w projekcie jest:

  • posiadanie statusu Studenta Społecznej Akademii Nauk w Łodzi na  IV semestrze studiów I-go stopnia oraz II semestrze studiów II-go stopnia na kierunku Pedagogika,
  • złożenie niezbędnych dokumentów,
  • wysoka motywacja do uczestnictwa w organizowanych formach wsparcia

 

Selekcja uczestników odbywa się na zasadzie:

  • rozmowy kwalifikacyjnej,
  • wyników w nauce
  • analizy złożonych dokumentów rekrutacyjnych

 

Kontakt

Społeczna Akademia Nauk

ul. Sienkiewicza 9, 90-113 Łodź

Biuro projektu

IV piętro, pok. 403
tel. 42 664 66 76